Τα περιστατικά βίας εμφανίζονται πλέον με καταιγιστικό ρυθμό στους σχολικούς χώρους: φαινόμενα βίαιης συμπεριφοράς μαθητών προς τους συμμαθητές με απόπειρες μαχαιρώματος ή με αυτοκτονικές τάσεις λόγω φυσικού ή ηλεκτρονικού bullying, βίαιες συμπεριφορές μαθητών αλλά και γονέων προς το πρόσωπο και την ιδιοκτησία διδασκόντων, μαζικές καταστροφές εντός ή εκτός σχολείου κτλ.
Οι πρόσφατες αιφνιδιαστικές εξαγγελίες του Υπουργού Παιδείας για το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και το νέο πρόγραμμα της Γ΄ τάξης Λυκείου αποτελούν μιαν ανεπιτυχή επιστροφή στις τέσσερις Δέσμες (Πολυτεχνικές Φυσικομαθηματικές Σχολές, Ιατρικές, Νομικές Φιλολογικές, Οικονομικές), που καθιερώθηκαν το 1983 και ίσχυσαν ως το 1999.
Η ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ επανειλημμένα έχει σχολιάσει την κατάσταση που επικρατεί στα πανεπιστήμια, κυρίως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και στα σχολεία της μέσης εκπαίδευσης, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, αφότου η κυβέρνηση επανέφερε το περίφημο άσυλο στα πανεπιστήμια.
Σίγουρα θα έχουν γίνει ειδικές μελέτες· όμως για μένα ήταν έκπληξη, όταν τυχαία έπεσε στα χέρια μου ένα παιδικό εικονογραφημένο βιβλίο που κυκλοφόρησε το 1976 στην Ανατολική Γερμανία με τίτλο Τις αλεπούδες πρέπει κανείς να τις πολεμά.
Ίσως δεν είναι ευρύτερα γνωστό ότι η Ευρωπαϊκή Eνωση διαθέτει και δικά της σχολεία για τα παιδιά των εργαζομένων στις διάφορες υπηρεσίες της, τα λεγόμενα Ευρωπαϊκά Σχολεία (Ecoles européennes), σχολεία ευέλικτα και ανοιχτά σε καινοτομίες.
Παρακολουθώ κι εγώ κατά δύναμη εδώ και καιρό την προσπάθεια του Υπουργού Παιδείας να προβεί κι αυτός με τη σειρά του στις δέουσες αλλαγές που θα καταξιώσουν την παρουσία του στο Υπουργείο και θα καταστήσουν ενδεχομένως την εκπαιδευτική διαδικασία περισσότερο σύμφωνη με τα σύγχρονα δεδομένα και ζητούμενα του καιρού και του τόπου μας.
Όπως είναι γνωστό μια αφήγηση εξελίσσεται είτε σε χρονική είτε σε αιτιολογική σειρά είτε σε συνδυασμό των δύο. Το ίδιο φυσικά ισχύει και στη λογοτεχνία. Ας μην ξεχνάμε, ωστόσο, ότι συνυφασμένος με τον άξονα του χρόνου είναι ένας άλλος σπουδαίος παράγοντας, ο άξονας του χώρου.
Συνηθίσαμε πια, στις αρχές κάθε χρόνου, να υποδεχόμαστε το «Λεσβιακό Ημερολόγιο», την έκδοση του οποίου επιμελείται ανελλιπώς τα τελευταία 8 χρόνια (2011-2018) ο Δρ. Φιλολογίας και Διευθυντής Γυμνασίου κ. Παναγιώτης Σκορδάς.