ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

 Σελίδα 25 από 41: << < > >>

Το κείμενο του Γ. Γραμματικάκη ως άλλοθι της τυποποίησης και της ιδεολογικής ομοιομορφίας!

Το πρώτο και σημαντικότερο στο μάθημα της Γλώσσας είναι η επιλογή των κειμένων τονίζουμε στους μαθητές, στους φοιτητές, στους εκπαιδευτικούς. Αλλά ακόμα και το καλύτερο κείμενο, συνεχίζουμε, μπορεί να απαξιωθεί από τον τρόπο μελέτης και επεξεργασίας του. Αυτό το πέτυχε φέτος, στην τελειότερη διάσταση, η Επιτροπή των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Κάποιες απορίες

Τώρα που κόπασε κάπως ο θόρυβος θα ήθελα να διατυπώσω κάποιες απορίες, που μου δημιουργήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων.

Η ‘λόξα’ των φιλολόγων να ετυμολογούν

Μια από τις “λόξες” των φιλολόγων, αλλά και άλλων γραμματιζούμενων, είναι να ετυμολογούν νεοελληνικές λέξεις. Καμαρώνουν μάλιστα πολύ, όταν θυμούνται την ετυμολογία μιας σπανιόχρηστης συνήθως νεοελληνικής λέξης, η οποία βέβαια πρέπει να έχει αρχαιοελληνική προέλευση.

Οίεν φλοίεν κουκουροίεν … περιώρισται

Στο τέλος του 19ου αιώνα οι καθαρευουσιάνοι αρχαϊστές λόγιοι, προσπαθώντας να διαμορφώσουν ένα γλωσσικό ιδίωμα που θα πλησίαζε την αττική διάλεκτο, είχαν φτάσει σε αδιέξοδο.

Σημεία των καιρών

Οι φιλόσοφοι κατά καιρούς ανέπτυξαν θεωρίες που συχνά συνοψίζονται σε μια υπεραπλουστευμένη φράση, π.χ. ότι ο θεός πέθανε, ότι κάθε γιος θέλει να σκοτώσει τον πατέρα του και να ″πάρει″ τη μάνα του, ότι τα αφεντικά εκμεταλλεύονται τους εργάτες και θησαυρίζουν με την υπεραξία της εργασίας τους, ότι ο πλούτος είναι προϊόν αδικίας και κλοπής, ότι ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος να είναι ελεύθερος (και άρα υπεύθυνος), ότι η κόλαση είναι ο άλλος / οι άλλοι, ότι ο θάνατος είναι η μόνη βεβαιότητα και άλλα πολλά. Στην εποχή μας έχουμε επίσης διάφορες θεωρίες και πρακτικές – σημεία των καιρών.

Η εκπαιδευτική ανόρθωση θεμέλιο για τη συνολική ανόρθωση

Εδώ που έχουμε φτάσει, το πρώτο ζητούμενο είναι να καταφέρουμε να σταθούμε στα πόδια μας, ως χώρα και ως λαός, και σταδιακά να βγούμε από την κρίση, όχι γονατισμένοι, ούτε παραπαίοντας, αλλά όρθιοι και πιο ώριμοι: με μεγαλύτερη αυτογνωσία.

Ωράριο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών: μηνύματα από το παρελθόν για επιλήσμονες

 "Κανένας δάσκαλος να μή διδάσκη παραπάν' από δυο ώραις την ήμερα, και τον επίλοιπον καιρό να τον δοθή ένα έργο, που έχει να κάμη το σκολειό, δηλαδή άλλος να συγγράφ', άλλος να μεταφράζ', άλλος ν' αντίγράφη στη δουλειά του, η στη δουλειά που τον διορίσουν. Αυτοί να 'χουν πλερωμή καλή…» Καταρτζής Δημήτριος

Ο Μενέλαος Λουντέμης απών στο Πρόγραμμα Σπουδών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Από τον Σύνδεσμο Φιλολόγων Πειραιά (Πρόεδρος Αικατερίνη Ναούμ) οργανώθηκε φιλολογική εκδήλωση – αφιέρωμα στον Μενέλαο Λουντέμη, η οποία πραγματοποιήθηκε, με εξαιρετική επιτυχία, στις 23 Ιανουαρίου 2013, στην Ελληνογαλλική Σχολή Jeanne d’ Arc του Πειραιά, με την τιμητική παρουσία της κόρης του Μυρτώς Λουντέμη.


 Σελίδα 25 από 41: << < > >>

Ενημερωτικό δελτίο