ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Συντάκτες

Νατάσα Μερκούρη

author-img
Προσωπικός Ιστοχώρος

Η Νατάσα Μερκούρη είναι απόφοιτη του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Ε.Κ.Π.Α. με μεταπτυχιακές της σπουδές στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Tα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την πρόσληψη του αρχαίου ελληνικού δράματος, το θέατρο τεκμηρίωσης εκπαίδευση και τη διδακτική της Σύγχρονης Ιστορίας. Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό ως εισηγήτρια και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια σχετικά με τα παραπάνω πεδία. Διετέλεσε γενική γραμματέας του ΔΣ του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, στις δράσεις του οποίου συμμετείχε σταθερά ως μέλος των οργανωτικών επιτροπών. Είναι μέλος του ΔΣ της Νέας Παιδείας και διατηρεί στο ομότιτλο περιοδικό τη στήλη «Η Παιδεία στον κόσμο». Επίσης αρθρογραφεί για θέματα εκπαίδευσης (Η ΑυγήΕφημερίδα των Συντακτών). Είναι μέλος του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο/Δράμα στην Εκπαίδευση και του Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα ΟΙΕΕ-AHEG. Από το 2010 συνεργάζεται με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης ως συντονίστρια της Συμβουλευτικής Επιτροπής του προγράμματος «Το αρχαίο δράμα στο σχολείο του 21ου αιώνα» και του τριετούς προγράμματος θεατρικής παιδείας «Βλέμμα εφήβων» (2019-2023), το οποίο υποστηρίζει επιστημονικά και καλλιτεχνικά συμβουλευτική επιτροπή καθηγητών από μεγάλα εκπαιδευτικά ιδρύματα των Η.Π.Α. Εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση ως φιλόλογος (Pierce College: 1996-1997, εκπαιδευτήρια Νέα Γενιά Ζηρίδη: 1996-2020), όπου υλοποιούσε συστηματικά προγράμματα θεατρικής παιδείας ως υπεύθυνη του Ομίλου Σύγχρονου Θεάτρου (2000-2020), στο Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού ως καθηγήτρια της ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2020-2021). Από το 2021 μέχρι σήμερα εργάζεται στο Κολλέγιο Αθηνών.


Αρθρογραφία

 Σελίδα 1 από 2: > >>

Νομοτελειακά

"Αυτό που, προσωπικά, με δίδαξε ήταν ένα κεφαλαιώδες μάθημα δημοκρατίας. Ήταν - και στις ψυχές μας παραμένει - σημείο αναφοράς, αλλά μας δίδαξε ότι στη ζωή του καθενός αρχηγός και φάρος είναι η αξία του."

Λογοτεχνία και Οικολογία

Λογοτεχνική Νέα Παιδεία - τεύχος 1 - Νοέμβριος 2021

Αφιέρωμα: Λογοτεχνία και Οικολογία

"Το να μορφωνόμαστε σημαίνει να αμφισβητούμε, να υποψιαζόμαστε, να αγωνιζόμαστε, να παίρνουμε θέση, να είμαστε παρόντες στον κόσμο. Το να μορφωνόμαστε σημαίνει να μην είμαστε απαθείς. Δεν σημαίνει να επαναλαμβάνουμε υποτακτικά ό,τι έγινε στο παρελθόν, να επιλέγουμε την ασφάλεια της άνεσης, μέσω της πίστης στην παράδοση· ή, αντιθέτως, να παρατηρούμε την καθεστηκυία τάξη αποφεύγοντας τον κίνδυνο μιας περιπέτειας· ούτε το να προσδοκούμε από το παρελθόν να διαμορφώσει όλο το μέλλον ή να βασιζόμαστε μόνο στο παρελθόν για να δημιουργήσουμε κάτι καινούριο." Paulo Freire

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΕκτός θεματικής κατηγορίας
Voices of the Earth: Συνέντευξη με τον Rush Rehm

Θέατρο – Περιβάλλον  –  Κοινωνική δικαιοσύνη

O Rush Rehm είχε στενές σχέσεις με την Ελλάδα ήδη από τότε που ολοκλήρωνε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη δεκαετία του ’70. Δεν υπήρξε μόνο άνθρωπος των γραμμάτων αλλά και της δράσης. Το 2019 με την ομάδα του Stanford Repertory Theatre, ως καλλιτεχνικός διευθυντής της, ανέβασε το πρωτότυπο έργο Voices of the Earth, σύνθεση κειμένων με θέμα το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή και την κοινωνική δικαιοσύνη. Στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας του με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ως μέλος της διεθνούς συμβουλευτικής επιτροπής του στηρίζει το πρόγραμμα θεατρικής παιδείας «Βλέμμα εφήβων», το οποίο φέτος ασχολείται με το παραπάνω θέμα και θα εντάξει στην έρευνα και την παράστασή του Plan(et) B το Voices of the Earth.

Γεννιόμαστε ως Ιστορία: οι έφηβοι απέναντι στην Επανάσταση

Σύντομο σχόλιο της Νατάσας Μερκούρη για την παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο "Γεννιόμαστε ως Ιστορία", η οποία παρουσιάστηκε από τη μαθητική θεατρική ομάδα "Βλέμμα εφήβων" στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στις 28 Ιουνίου 2021.

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Εμφύλιος: μια ξένη χώρα

Την περασμένη θεατρική σεζόν οι καλλιτεχνικοί υπεύθυνοι της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης, διοργάνωσαν την πλατφόρμα νέων δημιουργών της με θέμα τον ελληνικό εμφύλιο.

Επίγευση αρχαιογνωσίας: Αθήνα, 2016

 Στις 6 και 7 Φεβρουαρίου 2016 τα Εκπαιδευτήρια «Αυγουλέα – Λιναρδάτου» σε συνεργασία με το περιοδικό Νέα Παιδεία και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων διοργάνωσαν διημερίδα με τίτλο «Μελετώντας και Διδάσκοντας την Αρχαία Γλώσσα και Σκέψη στο Σύγχρονο Σχολείο».

How was it humanly possible?*: Η διδακτική του Ολοκαυτώματος

Η διδασκαλία της «Τελικής Λύσης» στο εβραϊκό «πρόβλημα» αποτελεί πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς που προβληματίζονται γύρω από ζητήματα της διδακτικής του ιστορικού τραύματος.

Η επαγγελματική ηθική του εκπαιδευτικού: μια ανταπόκριση

Ενώ έδινα σχήμα στο μυαλό μου στην εισήγηση του Didier Moreau με τίτλο «Τhe challenges of the construction of professional ethics in education and training», σταδιακά ανακοινώνονταν τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα για το Λύκειο.

Ancient Greeks / Modern Lives: διεθνής διάλογος

Ancient Greeks / Modern Lives: ένα πρόγραμμα του National Endowment for the Humanities, που υλοποιεί από το 2010 το Aquila Theatre και στο οποίο περιλαμβάνονται ποικίλες εκδηλώσεις.

«Γιατί όλοι μου λένε να γίνω γιατρός;» - Η δυστοπία του PISA

Στις 6 Μαρτίου 2014, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση προκάλεσε δημόσια συζήτηση με τίτλο «Το σχολείο του αύριο – μια ανάγκη του σήμερα» και προσκεκλημένους τον Φινλανδό καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Harvard, Pasi Sahlberg, και τον ομότιμο καθηγητή των Παιδαγωγικής από το  Α.Π.Θ. Γιώργο Τσιάκαλο.

«Παρουσιάστε, αρμ!»

Τους τελευταίους μήνες παρακολουθώ μια συζήτηση που έχει ανοίξει στο Ηνωμένο Βασίλειο με αφορμή τις θέσεις του βρετανού υπουργού Παιδείας. Η βασική του παιδαγωγική τοποθέτηση συνοψίζεται σε δύο λέξεις: military ethos.

Ραψ ε 311-420: Ο άλλος ήχος του Ομήρου

Ο εκπαιδευτικός μιλά, ο μαθητής ακούει και απαντά. Και το αντίστροφο. Οι ήχοι ακολουθούν τους κανόνες των κυμάτων ενώ η επεξεργασία της πληροφορίας γίνεται στον εγκέφαλο. Τι θα γινόταν αν περνούσαν οι μαθητές στην επεξεργασία του ήχου;

"D'un monde à l'autre : quelle éducation artistique pour demain?: 8ο Παγκόσμιο Συνέδριο για τις Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση"

Ομολογουμένως ο τίτλος ακούγεται ειρωνικός όταν το αναλυτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου, έτσι όπως κυκλοφόρησε σε non paper στις αρχές Αυγούστου, προέβλεπε την κατάργηση ως υποχρεωτικών της Μουσικής στη Β’ και Γ’ Γυμνασίου, και των Εικαστικών και στις τρεις τάξεις. Το θέατρο, σταθερά απόν. Έχει σημασία ότι αποκαταστάθηκαν τα δύο μαθήματα.

«Έλα και γράψε Ιστορία»

Στις 11 Μαΐου 2013 με την τελετή απονομής των βραβείων και των επαίνων ολοκληρώθηκε για τη σχολική χρονιά 2012-2013 ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ιστορικού Ντοκιμαντέρ «Προσεγγίζουμε κριτικά το παρελθόν», που διοργάνωσαν το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες» του Ιονίου Πανεπιστημίου, η επιστημονική ένωση «Νέα Παιδεία» και η ΕΡΤ.

ARTiT: Κριτική και δημιουργική μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία

Το πρόγραμμα ARTiT: Develpoment of Innovative Methods of training the trainers ολοκληρώθηκε το 2012. Συμμετείχαν φορείς από τέσσερις χώρες. Συγκεκριμένα η Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων και το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο από την Ελλάδα, τα Roskilde University και VUCFYN Ringen Glamsbjerg από τη Δανία, το Pitesti University από τη Ρουμανία και το Arbetarnas Bildningsforbund (Workers' Educational Association) από τη Σουηδία.

Memoro: οι αφηγήσεις μου - η ιστορία μας

Αφορμή για την παρουσίαση του προγράμματος που ακολουθεί στάθηκε μια ενημερωτική συνάντηση στις 18 Μαΐου 2012, στο Χώρο Τέχνης Βρυσάκι στην Αθήνα.

Το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα: ισότητα αντί ανταγωνισμού

Το κείμενο που ακολουθεί δε φιλοδοξεί να προτείνει κάτι που δεν είναι ήδη γνωστό στους ερευνητές και τους εκπαιδευτικούς που έχουν ασχοληθεί με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων.

Histoire-Géographie: ασκήσεις πολιτειότητας

Στη Γαλλία από το 1871 το μάθημα της Ιστορίας θεωρείται η βάση του εκπαιδευτικού συστήματος. Το νέο κράτος, μετά τη Γαλλική Επανάσταση, αναζητούσε τις ρίζες του. Η εκπαίδευση των νέων πολιτών αποτελούσε κομβικό σημείο.


 Σελίδα 1 από 2: > >>

Επιστροφή

Ενημερωτικό δελτίο