Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Συντάκτες

Κώστας Μπαλάσκας

author-img
Προσωπικός Ιστοχώρος

Αρθρογραφία

 Σελίδα 2 από 5: << < > >>

Εκπαίδευση και Παιδεία

Το  θέμα της Έκθεσης που δόθηκε φέτος (2018) στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ΓΕΛ φέρνει στη συζήτηση τον παιδευτικό σκοπό και ρόλο του σχολείου, που έχει σχεδόν λησμονηθεί πια και συρρικνώθηκε στο στενά και τυπικά εκπαιδευτικό.

Εκπαιδευτικός εκδημοκρατισμός

Η Ιστορία δείχνει ότι οι χώρες, οι κοινωνίες, πορεύονται προς τον εκδημοκρατισμό τους  με το χρόνο της η καθεμιά και με το ρυθμό της, με  εμπόδια και παλινδρομήσεις.

Χαλκέντερος ερευνητής της εκπαίδευσης

Η σπουδή της Ιστορίας δε φωτίζει μόνο το παρελθόν, όπως νομίζουν πολλοί, ούτε αποτελεί περιδιάβαση σε νεκροταφείο ή σε μουσείο. Φωτίζει κυρίως το παρόν και μας βοηθάει να βλέπουμε κάπως καθαρότερα το μέλλον, ενισχύοντας την όραση με γνώση, ώστε να ενεργούμε πιο  έγκαιρα και πιο σωστά. Όποιος ξέρει καλύτερα, σκέπτεται ορθότερα.

Το ταλέντο και τα συναφή

 Κάθε άτομο γεννιέται με τη δυνατότητα να ακολουθήσει πολλούς δρόμους. Ποιο δρόμο θα πάρει τελικά θα εξαρτηθεί από το περιβάλλον μέσα στο οποίο αναπτύσσεται και τις ανάγκες, από τα ερεθίσματα που δέχεται και τα σημάδια που του αφήνουν, από τυχαίους παράγοντες και περιστατικά.

Εθνική ασθένεια

Ο Ουμπέρτο Έκο έγραψε κάπου ότι η παγκόσμια  λογοτεχνία αρχίζει με έναν καβγά και ο καβγάς γίνεται για μια γυναίκα...

Τα φιλολογικά μαθήματα ως εθνικά

Η Ελλάδα δεν είναι από τα ιδρυτικά κράτη, είναι όμως από τα παλαιότερα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και το βασικό επιχείρημα για την ένταξή της, για την οποία υπήρχαν αντιρρήσεις, ήταν «ο εξέχων ρόλος της Ελλάδος στη διαμόρφωση του ιστορικού δημοκρατικού γίγνεσθαι, πράγμα που επιβεβαιώνεται από την πληθώρα των ελληνικών όρων στην έκφραση της σύγχρονης πολιτικής σκέψης» (βλ. Βαλερί Ζισκάρ ντ’ Εστέν, EUROPA, Εκδ. Παπαζήση, 2015, σελ.28).

Κράτος και πολίτες

Υπάρχουν κάποιοι  γνωστοί άγνωστοι, όπως συνήθως τους αποκαλούν, άλλως αναρχικοί ή αντιεξουσιαστές και κοινώς μπαχαλάκηδες, που κάθε τόσο, με έδρα τα Εξάρχεια ή το Πολυτεχνείο και άλλα πανεπιστημιακά άβατα, αναστατώνουν την Αθήνα με επιθέσεις και καταστροφές, συγκρούονται με αστυνομικούς, σαν χουλιγκάνοι αντίπαλων ομάδων ή σαν παιδιά που παίζουν πετροπόλεμο, χωρίς το κράτος να αντιδρά  ενεργώντας ως εξουσία, για άγνωστους λόγους.

Περί ασύλου και ασυλίας

Άλλο είναι το 1982 και άλλο το 2017. Τα χωρίζουν τα 35 χρόνια που παρεμβάλλονται.

Βήμα πολιτικής ενηλικίωσης

Αν (λέω αν) πράγματι μπαίνουμε σε τροχιά εξόδου (έστω μακροπρόθεσμης) από την κρίση, αν πράγματι αρχίζει να φαίνεται κάποιο φως (έστω αμυδρό) στην άκρη του τούνελ, θα πρέπει αφού πρώτα  μαζέψουμε τα κομμάτια μας και ανασυνταχτούμε, να δείξουμε πως όλη αυτή η περιπέτεια, που διαρκεί συνεχώς επιδεινούμενη  οχτώ χρόνια τώρα και που έχει βυθίσει την Ελλάδα στην έσχατη ταπείνωση και τους Έλληνες στην έσχατη εξαθλίωση, κάτι άφησε πίσω της, κάτι θετικό για την περαιτέρω πορεία της χώρας, κάτι σαν ιστορικό μάθημα για τους νεότερους  και για τους επιγιγνομένους.

Τεχνολογία και ανεργία

Ενα νέο δόγμα που δυναστεύει πλέον τη ζωή μας είναι το δόγμα του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού για τα κράτη και για τα άτομα. Εκόντες άκοντες είμαστε υποχρεωμένοι να παρακολουθούμε την τεχνολογική εξέλιξη και να προσαρμοζόμαστε στα  κελεύσματά της και στα εκάστοτε νέα επιτεύγματά της.

Το «θέλω» και το «πρέπει»

Το θέλω – δε θέλω  είναι «εγώ», το πρέπει – δεν πρέπει είναι «υπερεγώ». Το πρώτο ζευγάρι είναι φύση (nature), έμφυτο, το δεύτερο είναι αγωγή (culture), επίκτητο.

Ανάγκη ορθολογισμού

Όταν οι εικόνες δακρύζουν, όταν η Παναγία εμφανίζεται στα τζάμια, όταν ο  κόσμος συνωστίζεται για να αποκτήσει το «αθάνατο νερό» ή το νερό που θεραπεύει τάχα τον καρκίνο, όταν ο κόσμος πιστεύει ότι κάποιος θα σκίσει το μνημόνιο και θα επαναφέρει τη χώρα, την οικονομία, τους μισθούς, τις συντάξεις, τη ζωή στο προ της κρίσης καθεστώς, όταν ο κόσμος πιστεύει ότι κάποιος, πουλώντας τεχνολογία του θεού Απόλλωνα στον Ομπάμα, κέρδισε απεριόριστα χρήματα με τα οποία θα πληρώσει το ελληνικό χρέος, όταν ζουν  οι κατάρες, οι όρκοι, τα ξόρκια, τα μάγια, τα ζώδια, τα ξωτικά, τα τάματα, οι συναλλαγές με το θεό και με τους αγίους, όταν κυριαρχεί η μυθική επένδυση της Ιστορίας, όταν η μαγκιά και το νταηλίκι, οι κραυγές και τα συνθήματα γίνονται επιχειρήματα, όταν ο άκρατος και άκριτος ελληνοκεντρισμός, οι   ιδεοληψίες, οι αυταπάτες καθορίζουν την πορεία του τόπου,  όταν…όταν… τότε σίγουρα κάτι δεν πάει καλά.

Αποχωρισμοί: Αντίο, Χριστόφορε. Αντίο, Τάκη.

Με την είσοδο του νέου έτους και ώσπου να ευχηθούμε "καλή χρονιά" έφυγε για το μεγάλο ταξίδι ο Χριστόφορος Μηλιώνης (1932-2017), που κράτησε με επιτυχία στη ζωή του δυο δύσκολους και απαιτητικούς ρόλους υπηρετώντας  γόνιμα τη λογοτεχνία και την εκπαίδευση, χωρίς η ενασχόληση με τη μια να ζημιώσει την άλλη.

Ασκήσεις επί χάρτου

«Το κάθε τι είναι καλό βγαίνοντας από τα χέρια του συγγραφέα των πραγμάτων και όλα εκφυλίζονται στα χέρια του ανθρώπου». Αυτές είναι οι πρώτες λέξεις από τον Αιμίλιο, τη γνωστή παιδαγωγική πραγματεία του J. J. Rousseau, γραμμένη το 1762.

Η δημοκρατία νοσεί - ο αυταρχισμός καραδοκεί

Τα γνήσια παιδιά του Διαφωτισμού φέρουν στο πολιτικό τους DNA τα βασικά γονίδια που συνιστούν την ουσία της αστικής  δημοκρατίας: λαϊκή κυριαρχία των πολλών (πλειοψηφία), πολιτική ελευθερία και κοινωνική δικαιοσύνη (με έμφαση στη μια ή στην άλλη αλλά πάντα συμπληρωματικά - όχι αντιθετικά), πίστη στον άνθρωπο και στις δυνατότητές του, ανοχή και αποδοχή του άλλου, ισονομία, πλουραλισμός, επιλογές κ.α. που συγκροτούν έναν υψηλό αξιακό κώδικα πολιτικής  οργάνωσης της κοινωνικής ζωής.

Η ανάγνωση και το νόημα

Άραγε ένα κείμενο λογοτεχνικό λέει κάτι αφ΄ εαυτού, έχει δηλαδή εγγεγραμμένο στο λόγο του ένα νόημα, ένα μήνυμα  ή  λέει κάθε φορά αυτό που καταλαβαίνει κάθε αναγνώστης σε κάθε ανάγνωση, σε κάθε κοινωνία , σε κάθε εποχή;

Κράτος και Εκκλησία

Στην Ελλάδα η Εκκλησία δεν ασκεί κοσμική εξουσία όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Ανατολής ούτε όμως είναι περιθωριοποιημένη από το κράτος όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Δύσης.

Η τέχνη της διδασκαλίας

Δεν ξέρω γιατί επικράτησε η άποψη να παρουσιάζεται, στις παιδαγωγικές σχολές και στα σχετικά σεμινάρια, η Διδακτική και η τεχνική της διδασκαλίας με τους όρους και τη διαδικασία της ούτως ή άλλως άχαρης ‘’επιστήμης’’ και όχι με όρους τέχνης και μάλιστα της θεατρικής τέχνης.


 Σελίδα 2 από 5: << < > >>

Επιστροφή

Ενημερωτικό δελτίο

Διεύθυνση:
Χαρ. Τρικούπη 31, 106 81 Αθήνα.
Τηλ:
2103636007
(μόνο απογεύματα, 17.00-20.00)