ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Συντάκτες

Κώστας Μπαλάσκας

author-img
Προσωπικός Ιστοχώρος

Αρθρογραφία

 Σελίδα 1 από 6: > >>

Περιεχόμενα τεύχους 182

ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ

ΣΧΟΛΙΑ

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ (Γλώσσα, Λογοτεχνία, Ιστορία)

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚH

 

Το λαϊκό και το λόγιο

"Εμπλουτίζω και ενισχύω τον γλωσσικό κώδικα του μαθητή με τη διδασκαλία σημαίνει καλλιεργώ τη γλωσσική του ικανότητα, ώστε να μπορεί να αποδίδει, προφορικά και γραπτά, με ακρίβεια και σαφήνεια αυτό που έχει να πει, αν έχει κάτι να πει (που είναι και το ζητούμενο) παίρνοντας και από τις δυο δεξαμενές ό,τι του χρειάζεται: τον άρτο του ή το ψωμί του, τον οίνο του ή το κρασί του, εφόσον το ψωμί το φτιάχνει (ποιεί) ο αρτοποιός και το κρασί ο οινοποιός."

Ιστορία και ιδεολογία

Σχόλιο του Κ. Μπαλάσκα στο τεύχος 180

"Κάθε επιστήμη είναι αξιόπιστη στην έρευνά της, αλλά η ίδια η επιστήμη δε μιλάει. Μιλούν για λογαριασμό της οι επιστήμονες, που δεν είναι πάντα ούτε όλοι ούτε εξίσου αξιόπιστοι. Στα ίδια συμπτώματα οι γιατροί μπορούν να κάνουν διαφορετικές αναγνώσεις-διαγνώσεις. Το ίδιο και η Ιστορία. Ασφαλώς η Ιστορία είναι και αξιόπιστη και αντικειμενική και ουδέτερη, διότι ξέρει όλα τα δρώντα πρόσωπα και τις προθέσεις τους, ξέρει όλες τις πράξεις και τα γεγονότα σε όλες τους τις λεπτομέρειες, αλλά δε μιλάει αυτή. Για λογαριασμό της μιλούν οι ιστορικοί, οι οποίοι όμως, όσο και αν το θέλουν, δε μπορούν να είναι σε απόλυτο βαθμό αξιόπιστοι, ουδέτεροι, αμερόληπτοι, αντικειμενικοί. Γιατί; "

Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος

Η ιστορία του ανθρώπου ταυτίζεται με την ιστορία του λόγου του. Άνθρωπος σημαίνει  λόγος. Η όποια προηγούμενη κατάστασή του είναι προανθρώπινη. Και  εν αρχή και πάντοτε και παντού τα πάντα διέπει ο λόγος, άρρηκτα (και αποκλειστικά) δεμένος με τον άνθρωπο και με την κοινωνική ζωή  του σε όλη την  εξελικτική πορεία της.

Το απρόοπτο και οι επιπτώσεις

Το απρόοπτο έρχεται ξαφνικά χωρίς να το περιμένεις και μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή. Δεν προλάβαμε να απολαύσουμε την πολιτική μας «κανονικότητα», όταν ένας κορωνοϊός που ενέσκηψε εκ Κίνας μας έδειξε την πραγματική μη κανονικότητα.

Η μετα-αλήθεια ως αλήθεια

Το 2016 ο όρος «μετα-αλήθεια» (post truth) συζητήθηκε πολύ, αμφισβητήθηκε, έγινε  λέξη της χρονιάς, πέρασε.  Φαίνεται όμως ότι ο όρος χαρακτηρίζει την εποχή μας και  έχει λόγο ύπαρξης.

Φανούρης Βώρος

Στις 16 Γενάρη του 2020 έφυγε από τη ζωή ο Φανούρης Βώρος, στα 87 του χρόνια. Κεφαλλονίτης από το Ληξούρι, σπούδασε φιλολογία και φιλοσοφία στην Αθήνα και στο Εδιμβούργο, αλλά ασχολήθηκε περισσότερο με την Ιστορία.

Ο νέος ανθρωπισμός

Υπήρξε μια περίοδος, κυρίως κατά τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, που γινόταν στον τόπο μας έντονη αντιπαράθεση ανάμεσα στην αναπτυσσόμενη τεχνική και στον ανθρωπισμό νοούμενο πάντα σε σχέση με τα κλασικά γράμματα, την κλασική παιδεία και τις αξίες.

Λεκτικές πραγματικότητες

Τα πράγματα (και οι ιδέες και οι καταστάσεις πράγματα είναι) εικονίζονται και αποδίδονται με τις λέξεις με τις οποίες, κατά σύμβαση, τα ονομάζουμε και με τις οποίες τα ανακαλούμε στη συνείδησή μας, οι ομιλούντες τη γλώσσα.

Αντιρρήσεις

Λυπούμαι αλλά δε νομίζω πως άρχισε και  πολύ καλά η «κανονικότητα» στο Υπουργείο Παιδείας και θέλω να ελπίζω πως δε θα είναι έτσι η κανονικότητα  στο εξής.

Γράμμα σε ξένο φίλο

Ο δικός μας ο τόπος, φίλε, είναι φορτωμένος Ιστορία. Αυτά εσύ μπορεί να τα  ξέρεις από τα βιβλία που έχεις διαβάσει, από αφηγήσεις που έχεις ακούσει, εμάς όμως μας βαραίνουν.

Η άλλη όραση

Οι αρχαίοι Έλληνες όλα τα παράδοξα και τα ανεξήγητα τα απέδιδαν στην ύπαρξη, την παρουσία, την παρέμβαση, τη μεσολάβηση μιας θεότητας, ενός δαίμονα ή δαιμονίου.


 Σελίδα 1 από 6: > >>

Επιστροφή

Ενημερωτικό δελτίο