Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Συντάκτες

Γιάννης Μπασλής

author-img
Προσωπικός Ιστοχώρος

Ο Γιάννης Μπασλής γεννήθηκε στην Κρανιά Ολύμπου. Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης όντας όλα τα χρόνια των σπουδών του υπότροφος του ΙΚΥ. Από το 1969 μέχρι το 2004 δίδαξε στο Κολλέγιο Αθηνών προσφέροντας τις υπηρεσίες του και από τις θέσεις του Υποδιευθυντή Γυμνασίου, Λυκείου καθώς και του Διευθυντή Γυμνασίου. Από το 2004 είναι Ακαδημαϊκός Διευθυντής των σχολείων της "Νέας Γενιάς Ζηρίδη". Το 1974-6 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία, απ’ όπου πήρε το Diplomain Εducational Studies από το Πανεπιστήμιο του Leicester και το Masterof Education από το Πανεπιστήμιο του Bath. Το 1985 αναγορεύτηκε διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στην Κοινωνιο­γλωσσολογία. Παρακολούθησε μεταπτυχιακά προγράμματα που αφορούσαν το Managementin Education στο Cambridge - Αγγλία 1977, Lesley College - USA 1988, Ρώμη 1990. Το 1992 διεξήγαγε ως υπότροφος ερευνητική εργασία στο Πανεπιστήμιο Adelphi της Νέας Υόρκης με θέμα "Linguisticdiversityandeducation", ενώ το 1998 στο Πανεπιστήμιο PrincetonUSA με θέμα "TheacquisitionofGreeklanguage". Έλαβε μέρος ως εισηγητής σε πάνω από 70 συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 1970 βραβεύτηκε από τη Ακαδημία Αθηνών για τη λαογραφική του συλλογή "Λαογραφικά Κρανιάς Ολύμπου". Το 1990-3 ήταν εκπρόσωπος της Ελλάδας σε ομάδα εργασίας της ΕΟΚ για τη διαμόρφωση ενός προγράμματος "Αγωγής Υγείας" στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το 1990-5 και 2001-2 δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Κοινωνιογλωσσολογία και Διδακτική της γλώσσας. Το 1992-2002 δίδαξε στα ΠΕΚ Αθηνών και Πειραιά, ενώ από το 1997 διδάσκει Κοινωνιογλωσσολογία στο πρόγραμμα "εξομοίωσης" του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1997-8 υπήρξε μέλος της Επιτροπής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη σύνταξη του Προγράμματος Σπουδών της νεοελληνικής γλώσσας στο Δημοτικό. Είναι μέλος της Επιτροπής αξιολόγησης των βιβλίων Νεοελληνική γλώσσα της Α΄ Γυμνασίου και Νεοελληνική γραμματική του Γυμνασίου. Είναι Γραμματέας του Ιδρύματος Υποτροφιών "Μαρία Π. Λαιμού", μέλος της Ελληνικής Ογκολογικής Εταιρείας και πολλών άλλων επιστημονικών ενώσεων. Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Aπόψεις και των εκδόσεών του. Επίσης είναι Διευθυντής του περιοδικού Γλώσσα που εκδίδει η Νέα Παιδεία. Υπήρξε πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής που διοργάνωσε από το 1987 στο Κολλέγιο Αθηνών έντεκα συνέδρια εκπαιδευτικού προβληματισμού. Σχεδίασε και συνέγραψε μαζί με άλλους τρία εγχειρίδια διδασκαλίας της αττικής διαλέκτου, που χρησιμοποιούνται στα Γυμνάσια του Κολλεγίου Αθηνών και της Νέας Γενιάς Ζηρίδη. Δημοσίευσε σε διάφορα περιοδικά, ελληνικά και ξένα, πάνω από 80 μελέτες και ερευνητικές εργασίες, που αφορούν τη γλώσσα και τη διδακτική της. Συνέγραψε επίσης βοηθήματα για τη διδασκαλία τόσο της αρχαίας όσο και της νέας ελληνικής.
Σημαντικότερα από τα βιβλία του είναι:
- "Κρανιά Ολύμπου, Ιστορία - Λαογραφία", 1990
- "Κοινωνική - γλωσσική διαφοροποίηση και σχολική επίδοση", 1988, εκδ. Νέας Παιδείας
- "Κοινωνιογλωσσολογία", 2000, εκδ. Γρηγόρη
- "Νεοελληνική μετρική", 2002, εκδ. Γρηγόρη
- "Η κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί", 2003, εκδ. Γρηγόρη
- "Ευριπίδη Ελένη", 2003, εκδ. Γρηγόρη
- "Εισαγωγή στη διδασκαλία της γλώσσας", 2006, εκδ. Νεφέλη
- "Μήτσιος Τζατζιάς, ο αριστοκράτης ληστής", 1η έκδοση 2006, 2η έκδοση 2010, εκδ. Έναστρον, κ.ά.


Αρθρογραφία

 Σελίδα 1 από 4: > >>

Το περιοδικό Γλώσσα και η συμβολή του στην επιμόρφωση δασκάλων και φιλολόγων στη διδασκαλία της γλώσσας

Κείμενο για το περιοδικό Γλώσσα, του οποίου η ψηφιοποίηση ολοκληρώθηκε. "Το 1976 υπήρξε μια σημαδιακή χρονιά για την ελληνική εκπαίδευση, γιατί τότε κόπηκε κάθε δεσμός με το γλωσσοεκπαιδευτικό παρελθόν και θεσμοθετήθηκαν σημαντικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, μια από τις οποίες ήταν η χρήση και η διδασκαλία της δημοτικής γλώσσας σ’ όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το σύνολο σχεδόν των εκπαιδευτικών δέχτηκε με ενθουσιασμό τις μεταρρυθμίσεις."

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας

 Στα μέσα Μαΐου η Υπουργίνα της Παιδείας κα Κεραμέως κατέθεσε το Νομοσχέδιο για την Παιδεία. Δεν πρόλαβε όμως να το καταθέσει  κι αμέσως όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και τα συνδικάτα ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και πανεπιστημιακών έβγαλαν ανακοίνωση κατακεραυνώνοντας το νομοσχέδιο και απαιτώντας την απόσυρσή του.

Συνυπολογισμός της βαθμολογίας λυκείου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ

Ανακοινώθηκε από την Υπουργό Παιδείας ανάμεσα σε άλλες πρωτοβουλίες ότι:

α) Θα επαναφέρει την τράπεζα θεμάτων, β) από το σχ. έτος 2020-1 η βαθμολογία των τριών τάξεων του Λυκείου θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή των μαθητών στα ΑΕΙ.

Η γιορτή του Πολυτεχνείου και το κατάντημά της

Κάθε χρόνο στις 17 του Νοέμβρη καθιερώθηκε από το 1974 η «Γιορτή του Πολυτεχνείου» ως φόρος τιμής στην αυθόρμητη τριήμερη εξέγερση φοιτητών ενάντια στη Χούντα. Η αναμνηστική όμως αυτή γιορτή πήρε από την αρχή σχεδόν στραβό δρόμο και κατάντησε αυτό που βλέπουμε σήμερα.

Τα φραγκολεβαντίνικα ελληνικά των τηλεκαναλιών και των τηλεδημοσιογράφων

Στο προηγούμενο τεύχος 169 της Νέας Παιδείας είχα σχολιάσει την τάση των νεοκαθαρευουσιάνων «λογίων» να έχουν τη λόξα να χρησιμοποιούν καθαρευουσιάνικους μορφολογικούς και συντακτικούς τύπους, προκειμένου να δείξουν στους «πληβείους γλωσσικά» πως ανήκουν στην ανώτερη πολιτιστική ομάδα των «λογίων».

Η επανεμφάνιση του λογιοτατισμού

Η χρήση ‘αφορά σε’ είναι λογιότερη και πιο προσεγμένη: ‘Δεν αφορά σ’ αυτό το θέμα αλλά σε άλλο. Αφορά στους χειρισμούς της κυβέρνησης’. Το αφορώ στην περίπτωση αυτή διατηρεί την αρχική του σύνταξη, όταν σήμαινε ό,τι και το αποβλέπω σε ή αποσκοπώ.

Ποιος κάνει κουμάντο στα σχολεία και στα πανεπιστήμια;

Η ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ επανειλημμένα έχει σχολιάσει την κατάσταση που επικρατεί στα πανεπιστήμια, κυρίως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και στα σχολεία της μέσης εκπαίδευσης, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, αφότου η κυβέρνηση επανέφερε το περίφημο ‘άσυλο’ στα πανεπιστήμια.

Η κομματικοποίηση της σκέψης μας

Όλοι οι λαοί αγωνίστηκαν και αγωνίζονται να αποκτήσουν την πολιτική, θρησκευτική και κοινωνική τους ελευθερία. Να ζουν σε μια κοινωνία, στην οποία  ο καθένας  να έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τη γνώμη του. Γιατί τότε μόνο νιώθει κανείς πραγματικά ελεύθερος, όταν είναι ελεύθερος να διατυπώνει χωρίς φόβο την άποψή του.

«Ἀρχά πολιτείας ἁπάσης νέων τροφά» (Πυθαγόρας)

Η ρήση αυτή του Πυθαγόρα, που έγινε σύμβολο των Στωικών, ειπωμένη πριν από 2.500 χρόνια, είναι επίκαιρη σήμερα όσο ποτέ άλλοτε. Καθώς βρισκόμαστε σε βαθιά κρίση όχι μόνον οικονομική, αλλά και πολιτισμική, εκπαιδευτική, κοινωνική, με απόλυτη σύγχυση αξιών και προσανατολισμού, ο προβληματισμός για την ανατροφή των νέων θα έπρεπε να είναι συνεχής.

Δ. Μίχας. Το παιχνίδι της πειθούς. Τριάντα έξι τρόποι να επηρεάσετε το ακροατήριό σας

Θ’ αρχίσω με μια κοινοτοπία. Οι άνθρωποι επικοινωνούμε με τους ομόγλωσσους προφορικά ή γραπτά. Για να είναι όμως αποτελεσματική αυτή η γλωσσική επικοινωνία, θα πρέπει να καλλιεργήσουμε τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες, δυο, για να επικοινωνούμε προφορικά, και δυο γραπτά.

Γλωσσικός σνομπισμός και νεοκαθαρευουσιανισμός

Μέχρι το 1976 η ελληνική κοινωνία από κοινωνιογλωσσική άποψη είχε όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνικής γλωσσικής διμορφίας(diglossia).

Μπορεί η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων να καλλιεργηθεί;

Η συνήθεια να διαβάζει κανείς ποιήματα, διηγήματα και μυθιστορήματα, λογοτεχνήματα δηλ., είναι χωρίς αμφιβολία πολύ σημαντικό στοιχείο στη ζωή μας. Πού όμως και πώς  αποχτιέται μια τόσο σημαντική για τη ζωή μας συνήθεια;

Η ευθύνη των εκπαιδευτικών να παίρνουν αποφάσεις και να καινοτομούν

Όλοι μας παίρνουμε καθημερινά αποφάσεις, όταν βρισκόμαστε μπροστά σε ένα σοβαρό πρόβλημα ή μια διλημματική κατάσταση, που πρέπει να επιλύσουμε.

Οι καταληψίες των Γυμνασίων

Αν ρίξει κανείς μια ματιά στα βιβλία του Γυμνασίου «Νεοελληνική γλώσσα», εύκολα θα διαπιστώσει ότι οι συγγραφείς τους έχουν ως στόχο να καλλιεργήσουν στους μαθητές τις γλωσσικές δεξιότητες κυρίως της αφήγησης και της περιγραφής.

Το μάθημα των Θρησκευτικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Το μάθημα των Θρησκευτικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θεωρούνταν πάντοτε  ένα μάθημα δεύτερης σειράς,  απόλυτα απαξιωμένο στη συνείδηση τόσο των μαθητών όσο και των γονιών.

Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου

Φαίνεται ότι στο Υπουργείο Παιδείας έχουν επινοήσει το κουρασιόμετρο, ένα μηχάνημα, δηλαδή, με το οποίο ο Υπουργός μπορεί κάθε στιγμή να μετρήσει την κούραση των μαθητών του Δημοτικού σχολείου.


 Σελίδα 1 από 4: > >>

Επιστροφή

Ενημερωτικό δελτίο

Διεύθυνση:
Χαρ. Τρικούπη 31, 106 81 Αθήνα.
Τηλ:
2103636007
(μόνο απογεύματα, 17.00-20.00)