ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Συντάκτες

Γιάννης Μπασλής

author-img
Προσωπικός Ιστοχώρος

Ο Γιάννης Μπασλής γεννήθηκε στην Κρανιά Ολύμπου. Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης όντας όλα τα χρόνια των σπουδών του υπότροφος του ΙΚΥ. Από το 1969 μέχρι το 2004 δίδαξε στο Κολλέγιο Αθηνών προσφέροντας τις υπηρεσίες του και από τις θέσεις του Υποδιευθυντή Γυμνασίου, Λυκείου καθώς και του Διευθυντή Γυμνασίου. Από το 2004 είναι Ακαδημαϊκός Διευθυντής των σχολείων της "Νέας Γενιάς Ζηρίδη". Το 1974-6 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία, απ’ όπου πήρε το Diplomain Εducational Studies από το Πανεπιστήμιο του Leicester και το Masterof Education από το Πανεπιστήμιο του Bath. Το 1985 αναγορεύτηκε διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στην Κοινωνιο­γλωσσολογία. Παρακολούθησε μεταπτυχιακά προγράμματα που αφορούσαν το Managementin Education στο Cambridge - Αγγλία 1977, Lesley College - USA 1988, Ρώμη 1990. Το 1992 διεξήγαγε ως υπότροφος ερευνητική εργασία στο Πανεπιστήμιο Adelphi της Νέας Υόρκης με θέμα "Linguisticdiversityandeducation", ενώ το 1998 στο Πανεπιστήμιο PrincetonUSA με θέμα "TheacquisitionofGreeklanguage". Έλαβε μέρος ως εισηγητής σε πάνω από 70 συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 1970 βραβεύτηκε από τη Ακαδημία Αθηνών για τη λαογραφική του συλλογή "Λαογραφικά Κρανιάς Ολύμπου". Το 1990-3 ήταν εκπρόσωπος της Ελλάδας σε ομάδα εργασίας της ΕΟΚ για τη διαμόρφωση ενός προγράμματος "Αγωγής Υγείας" στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το 1990-5 και 2001-2 δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Κοινωνιογλωσσολογία και Διδακτική της γλώσσας. Το 1992-2002 δίδαξε στα ΠΕΚ Αθηνών και Πειραιά, ενώ από το 1997 διδάσκει Κοινωνιογλωσσολογία στο πρόγραμμα "εξομοίωσης" του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1997-8 υπήρξε μέλος της Επιτροπής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη σύνταξη του Προγράμματος Σπουδών της νεοελληνικής γλώσσας στο Δημοτικό. Είναι μέλος της Επιτροπής αξιολόγησης των βιβλίων Νεοελληνική γλώσσα της Α΄ Γυμνασίου και Νεοελληνική γραμματική του Γυμνασίου. Είναι Γραμματέας του Ιδρύματος Υποτροφιών "Μαρία Π. Λαιμού", μέλος της Ελληνικής Ογκολογικής Εταιρείας και πολλών άλλων επιστημονικών ενώσεων. Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Aπόψεις και των εκδόσεών του. Επίσης είναι Διευθυντής του περιοδικού Γλώσσα που εκδίδει η Νέα Παιδεία. Υπήρξε πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής που διοργάνωσε από το 1987 στο Κολλέγιο Αθηνών έντεκα συνέδρια εκπαιδευτικού προβληματισμού. Σχεδίασε και συνέγραψε μαζί με άλλους τρία εγχειρίδια διδασκαλίας της αττικής διαλέκτου, που χρησιμοποιούνται στα Γυμνάσια του Κολλεγίου Αθηνών και της Νέας Γενιάς Ζηρίδη. Δημοσίευσε σε διάφορα περιοδικά, ελληνικά και ξένα, πάνω από 80 μελέτες και ερευνητικές εργασίες, που αφορούν τη γλώσσα και τη διδακτική της. Συνέγραψε επίσης βοηθήματα για τη διδασκαλία τόσο της αρχαίας όσο και της νέας ελληνικής.
Σημαντικότερα από τα βιβλία του είναι:
- "Κρανιά Ολύμπου, Ιστορία - Λαογραφία", 1990
- "Κοινωνική - γλωσσική διαφοροποίηση και σχολική επίδοση", 1988, εκδ. Νέας Παιδείας
- "Κοινωνιογλωσσολογία", 2000, εκδ. Γρηγόρη
- "Νεοελληνική μετρική", 2002, εκδ. Γρηγόρη
- "Η κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί", 2003, εκδ. Γρηγόρη
- "Ευριπίδη Ελένη", 2003, εκδ. Γρηγόρη
- "Εισαγωγή στη διδασκαλία της γλώσσας", 2006, εκδ. Νεφέλη
- "Μήτσιος Τζατζιάς, ο αριστοκράτης ληστής", 1η έκδοση 2006, 2η έκδοση 2010, εκδ. Έναστρον, κ.ά.


Αρθρογραφία

 Σελίδα 2 από 4: << < > >>

Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου

Φαίνεται ότι στο Υπουργείο Παιδείας έχουν επινοήσει το κουρασιόμετρο, ένα μηχάνημα, δηλαδή, με το οποίο ο Υπουργός μπορεί κάθε στιγμή να μετρήσει την κούραση των μαθητών του Δημοτικού σχολείου.

Ο Υπουργός Παιδείας, οι συνδικαλιστές και η αφοσίωση των εκπαιδευτικών στο έργο τους

Μυστήρια ράτσα είναι οι Έλληνες υπουργοί παιδείας. Πριν καλά καλά καθίσουν στην καρέκλα του Υπουργού, διαπιστώνουν πως το εκπαιδευτικό σύστημα βρίσκεται σε στραβό δρόμο, πάσχει.

Τα μαθήματα ξένων γλωσσών στο δημόσιο σχολείο

Η γνώση ξένων γλωσσών είναι μια αναγκαιότητα που κανένας δεν αμφισβητεί. Δεν υπάρχει γονιός που να μην πιστεύει ότι, για να προκόψει το παιδί του, θα πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί μια τουλάχιστον από τις  κυρίαρχες ευρωπαϊκές γλώσσες, όπως είναι τα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά κ.ά.

Δασκαλικός εκφοβισμός

Στο προηγούμενο τεύχος (τ. 155) ο Κ. Μπαλάσκας σχολίασε το σοβαρό πρόβλημα του «σχολικού εκφοβισμού», που τελευταία βέβαια, για να δείξουμε πως έχουμε αναβαθμιστεί γλωσσοπολιτισμικά, τον αντικαταστήσαμε με την αγγλική λέξη bullying.

Πρόγραμμα Σπουδών και απαξίωση της Νεοελληνικής λογοτεχνίας

Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι η εφταμηνίτικη κυβέρνησή μας ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δε μας άφησε ούτε μια μέρα να βαρεθούμε. Δεν περνούσε μέρα που κάποιος Υπουργός ή στέλεχος της κυβέρνησης να μην προκαλέσει το κοινό με μια δήλωσή του ή ενέργειά του.

Επιλογή διευθυντών στα σχολεία

Πριν από 30 τόσα χρόνια η ανδρεοπαπανδρεϊκή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Βερυβάκης, Πανούσης (ο σημερινός υπουργός), Απ. Κακλαμάνης, Κλάδης, κλπ. έχοντας ως στόχο να ελέγχει ες αεί την εκπαίδευση (από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο)  ύστερα από  απαίτηση των συνδικαλιστών της ΔΟΕ-ΟΛΜΕ, που τότε ελέγχονταν από το ΠΑΣΟΚ, από τα πρώτα μέτρα που πήρε ήταν η κατάργηση κάθε μορφής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Πίσω ολοταχώς

Όταν άκουσα από το στόμα του νέου Πρωθυπουργού τα ονόματα του υπουργού και του αναπληρωτή υπουργού παιδείας, πολιτισμού κλπ. είπα να δυο άνθρωποι που, όντας πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, γνωρίζουν από μέσα το εκπαιδευτικό μας σύστημα, τα προβλήματα που το ταλανίζουν και σε σύντομο χρονικό διάστημα, αφού το μελετήσουν σε βάθος, θα καταθέσουν ολοκληρωμένα νομοσχέδια, που θα αποτυπώνουν το όραμά τους για την παιδεία, την παιδαγωγική και εκπαιδευτική τους φιλοσοφία, τους εκπαιδευτικούς  στόχους και τους τρόπους για την επίτευξή τους.

Κομματικός-συνδικαλιστικός λόγος, ο αγενής

Κάθε τρεις και μία διάφοροι γραμματιζούμενοι διατυπώνουν αναπόδεικτα την άποψη πως τάχα η γλώσσα ‘χάλασε’, οι νέοι δε χρησιμοποιούν σωστά τη γλώσσα  και πως υπεύθυνο γι’ αυτό είναι το σχολείο.

Τράπεζα θεμάτων

Αν κάποιος ρωτούσε έναν εκπαιδευτικό, ένα δημοσιογράφο-το σύγχρονο δηλ. ‘ξερόλα’-, αλλά και οποιονδήποτε νομίζει πως έχει άποψη για την εκπαίδευση αν είναι ευχαριστημένος από το εκπαιδευτικό μας σύστημα, το σχολείο γενικά,  η απάντησή που θα έπαιρνε θα ήταν μόνο αρνητικά σχόλια...

Τηλεορασοσυζητήσεις στο «καφενείον η Ελλάς»

Όπως και άλλοτε έχω σχολιάσει, στις αυτοδιοικητικές εκλογές και στις ευρωεκλογές φάνηκε για ακόμα μια φορά από τη μια η ανικανότητα των υποτιθέμενων ‘επιφανών’ δημοσιογράφων να διευθύνουν μια συζήτηση, κι από την άλλη η ανικανότητα των πολιτικών να διαλέγονται.

Τα σχολεία, οίκοι εμπορίου

Στο προηγούμενο τεύχος της Νέας Παιδείας (149) είχα επισημάνει ότι στη σκέψη του Υπουργείου Παιδείας φαίνεται να είναι η προοδευτική μετατροπή του σχολείου από κέντρο μάθησης και καλλιέργειας δεξιοτήτων (ατομικών και κοινωνικών) των μαθητών σε κέντρο οικονομικής εκμετάλλευσής τους.

«Φωτίζει με τη δική του οπτική τις διάφορες όψεις του δημοτικού τραγουδιού», Πολίτης Αλέξης, Το δημοτικό τραγούδι. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο, 2010, σελ. 433.

Η σχέση μας με το δημοτικό τραγούδι, που έπαψε εδώ και δεκαετίες ν’ αποτελεί βίωμα των νεοελλήνων, είναι, θα έλεγα, αντιφατική. Από τη μια το εξυμνούμε κι από την άλλη το παραμελούμε εντελώς.

Τα αναγνωστικά του δημοτικού μετά το 1976

Για μήνες τώρα η κυριακάτικη εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ είχε την καλοσύνη να προσφέρει στους αναγνώστες της τα ‘Αναγνωστικά’ διαφόρων τάξεων του Δημοτικού σχολείου, που χρησιμοποιήθηκαν από το τέλος του 19ου αιώνα μέχρι τη δεκαετία του 1970.

Μαθητές και χιονοδρομικά κέντρα

Όλοι ξέρουμε πως η μόνη έγνοια του Υπουργείου Παιδείας, για να έχει το έθνος μέλλον, πρέπει να είναι η ακαδημαϊκή, και όχι μόνο, προκοπή των μαθητών. Νόμοι, εγκύκλιοι, υπουργικές αποφάσεις που αφορούν την εκπαίδευση εκδίδονται, για να επιτυγχάνονται καλύτερα οι εκπαιδευτικοί στόχοι. Το παιδί αποτελεί το κέντρο του σχολείου.

Αντι-σχόλια στα σχόλια του Αναστάσιου Στέφου για τα «Γλωσσικά παράταιρα», Νέα Παιδεία, 147 (2013),σ. 9-10.

Ο καλός συνάδελφος και πρόεδρος της ΠΕΦ Αν. Στέφος είχε την καλοσύνη να σχολιάσει τα σχόλιά μου σε τρία γλωσσικά παραδείγματα, που νομίζω πως χρησιμοποιούνται λαθεμένα, και δημοσιεύτηκαν στο προηγούμενο τεύχος της ΝΕΑΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, τ. 147, σ. 9-10.

Αθλητισμός και πανεπιστήμιο

Αν κάποιος  επισκεφτεί  ένα πανεπιστήμιο άλλης χώρας, εύκολα θα διαπιστώσει ότι εκτός από αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, αμφιθέατρα και βιβλιοθήκες υπάρχουν και αθλητικές εγκαταστάσεις για όλα τα αθλήματα.

Γλωσσικά παράταιρα

Έχω και άλλοτε σχολιάσει την τάση μερικών ημιγραμματιζούμενων να χρησιμοποιούν λαθεμένα ορισμένους γλωσσικούς τύπους, που φαίνονται «καθαρευουσιάνικοι», προκειμένου να δείξουν πως ξεχωρίζουν γλωσσικά από την «πλέμπα».

Το πανεπιστήμιο, αχούρι

Πότε-πότε περνώ από το κτήριο του Παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης του πανεπιστημίου Αθηνών (Ναβαρίνου 13), για να συναντήσω κανέναν παλιό φίλο. Και κάθε φορά φρίττω απ’ όσα αντικρίζω.

Η ‘λόξα’ των φιλολόγων να ετυμολογούν

Μια από τις “λόξες” των φιλολόγων, αλλά και άλλων γραμματιζούμενων, είναι να ετυμολογούν νεοελληνικές λέξεις. Καμαρώνουν μάλιστα πολύ, όταν θυμούνται την ετυμολογία μιας σπανιόχρηστης συνήθως νεοελληνικής λέξης, η οποία βέβαια πρέπει να έχει αρχαιοελληνική προέλευση.


 Σελίδα 2 από 4: << < > >>

Επιστροφή

Ενημερωτικό δελτίο