Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

 Σελίδα 2 από 3: << < > >>

Ιστορία και ιδεολογία

Σχόλιο του Κ. Μπαλάσκα στο τεύχος 180

"Κάθε επιστήμη είναι αξιόπιστη στην έρευνά της, αλλά η ίδια η επιστήμη δε μιλάει. Μιλούν για λογαριασμό της οι επιστήμονες, που δεν είναι πάντα ούτε όλοι ούτε εξίσου αξιόπιστοι. Στα ίδια συμπτώματα οι γιατροί μπορούν να κάνουν διαφορετικές αναγνώσεις-διαγνώσεις. Το ίδιο και η Ιστορία. Ασφαλώς η Ιστορία είναι και αξιόπιστη και αντικειμενική και ουδέτερη, διότι ξέρει όλα τα δρώντα πρόσωπα και τις προθέσεις τους, ξέρει όλες τις πράξεις και τα γεγονότα σε όλες τους τις λεπτομέρειες, αλλά δε μιλάει αυτή. Για λογαριασμό της μιλούν οι ιστορικοί, οι οποίοι όμως, όσο και αν το θέλουν, δε μπορούν να είναι σε απόλυτο βαθμό αξιόπιστοι, ουδέτεροι, αμερόληπτοι, αντικειμενικοί. Γιατί; "

Προτάσεις από την Ομάδα Ιστορίας (Δεκέμβριος 2021)

H Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Δεκέμβριο του 2021

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
"Μελετώντας και διδάσκοντας την Ελληνική Επανάσταση στο σύγχρονο σχολείο"

Κυκλοφόρησε σήμερα η έκδοση "Μελετώντας και διδάσκοντας την Ελληνική Επανάσταση στο σύγχρονο σχολείο" από το ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ – ΤΜΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ - Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ιστορική έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες» και τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) στο μάθημα της Ιστορίας Λυκείου; Ίσως μία άλλη.

"Ο στόχος μου ήταν να αναδείξω την κατά την εκτίμησή μου ασυμβατότητα της ΤΘΔΔ, όπως αυτή καλείται να λειτουργήσει σήμερα, με βασικά διακυβεύματα της σύγχρονης ιστορικής εκπαίδευσης. Πιστεύω ωστόσο ότι θεσμικές αλλαγές μπορούν να την μετατρέψουν σε πολύ χρήσιμο, ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους-όλες αποθετήριο, με πολυτροπικό υλικό, που θα υποστηρίζει πολυεπίπεδα και δεν θα ποδηγετεί τη διδακτική πράξη."

Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Νοέμβριο

Οι προτάσεις της Ομάδας Ιστορίας για τον Νοέμβριο 2021

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Τα νέα προγράμματα σπουδών Ιστορίας

Η τοποθέτηση του Δ. Μαυροσκούφη για νέα Προγράμματα Σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Αγαπητό μου ημερολόγιο

Ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση

Του Πολυχρόνη Γιαννικόπουλου

Μάρτιος 2021. Οκτώ έφηβοι, ο Αναστάσης, ο Γιάννης, η Ηλιάνα, ο Θωμάς, η Κατερίνα, η Μαρία Α., η Μαρία Κ. και η Σοφία εμπνέονται από την επέτειο του 1821 και προβληματίζονται σχετικά με το επαναστατικό φαινόμενο, ευρισκόμενοι στην ιδιότυπη πολιορκία της πανδημίας. Ποιοι είναι οι λόγοι που θα επαναστατούσαν σήμερα;

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Αύγουστο

Δείτε τις προτάσεις της Ομάδας Ιστορίας για τον Αύγουστο του 2021 και το κείμενο "Αγαπητό μου ημερολόγιο. Ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση" του Πολυχρόνη Γιαννικόπουλου.

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Γεννιόμαστε ως Ιστορία: οι έφηβοι απέναντι στην Επανάσταση

Σύντομο σχόλιο της Νατάσας Μερκούρη για την παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο "Γεννιόμαστε ως Ιστορία", η οποία παρουσιάστηκε από τη μαθητική θεατρική ομάδα "Βλέμμα εφήβων" στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στις 28 Ιουνίου 2021.

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Σχόλιο για τα θέματα της Ιστορίας Ανθρωπιστικών Σπουδών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις της 22ας Ιουνίου 2021

Τα φετινά θέματα στο μάθημα της Ιστορίας Ανθρωπιστικών Σπουδών παρουσίαζαν αρκετές ομοιότητες με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά είχαν και κάποιες ενδιαφέρουσες διαφορές.

 

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Ιούνιο

Δείτε τις προτάσεις της Ομάδας Ιστορίας για τον Ιούνιο 2021.

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Μάιο

Οι προτάσεις της Ομάδας Ιστορίας για τον Μάιο του 2021

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
Προ των πυλών η αντιμεταρρύθμιση στο μάθημα της Ιστορίας;

Ενώπιον μιας επερχόμενης αντιμεταρρύθμισης στο μάθημα της Ιστορίας

Γιώργος Κόκκινος, καθηγητής Ιστορίας και Διδακτικής της Ιστορίας, ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αιγαίου

 

Προτάσεις από την Ομάδα Ιστορίας (Απρίλιος 2021)

Οι προτάσεις από την Ομάδα Ιστορίας για τον μήνα Απρίλιο.

Φωτογραφία: General view of the Long Room in the Trinity College Library, the largest library in Ireland on April 19, 2016 in Dublin.
Vincent Isore - Getty Images
Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Στο παρόν άρθρο παρουσιάζεται η χρήση των ψηφιακών πηγών στη διδασκαλία της Ιστορίας ως πρόσφορος τρόπος ανάπτυξης μιας σειράς δεξιοτήτων, των λεγόμενων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Σε αυτές ανήκουν η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία, η επίλυση προβλημάτων και η χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών. Στόχος είναι να αποδειχθεί ότι η χρήση των ψηφιακών πηγών ως εναλλακτική λύση για την ιστορική κατανόηση είναι αποτελεσματική και εναρμονίζεται με το επιστημονικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί στη διδακτική της Ιστορίας στην εποχή μας. Επίσης, γίνεται αναφορά σε εφαρμοσμένο σχέδιο εργασίας με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση με ποικίλες ψηφιακές πηγές.

Επίμαχα θέματα θεωρούνται αυτά που επιδρούν διχαστικά ανάμεσα σε ίδιες ή διαφορετικές κοινωνικές και εθνοτικές ομάδες, για τα οποία κάθε ομάδα παρουσιάζει τη δική της εξήγηση και λύση, που είναι συχνά αντίθετη με τις άλλες. Τα θέματα αυτά αναστατώνουν «την κοινή γνώμη», επειδή έρχονται σε αντίθεση με τις επικρατούσες αντιλήψεις, τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που διαμορφώνονται από το σχολείο, τα ΜΜΕ και άλλους φορείς διαμόρφωσης ιστορικής γνώσης, όπως ο κινηματογράφος και η τηλεόραση (Stradling, 2003: 101-102).

Η συνέχεια στο τεύχος 177.

Προτάσεις από την Ομάδα Ιστορίας

Οι προτάσεις της Ομάδας Ιστορίας (νέες εκδόσεις, ημερίδες, συνέδρια, ομιλίες, εκπαιδευτικά προγράμματα).

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία

 Σελίδα 2 από 3: << < > >>

Ενημερωτικό δελτίο