ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Συντάκτες

Κωνσταντίνος Αγγελάκος

author-img
Προσωπικός Ιστοχώρος

O Kώστας Αγγελάκος είναι Καθηγητής Παιδαγωγικής στο Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Είναι Διευθυντής του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες» και του Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Καινοτομίας. Από το 2015 έως το 2020 διετέλεσε Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού του Ιονίου Πανεπιστημίου, θέση στην οποία επανεξελέγη για την περίοδο 2024-2028. Από το 2000 έως το 2003 υπηρέτησε ως πάρεδρος στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του Υπουργείου Παιδείας. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής, Διδασκαλίας και Μάθησης με κύριο προσανατολισμό τη Διδακτική της Γλώσσας και της Ιστορίας, καθώς και την αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών. Είναι συγγραφέας και επιμελητής σχολικών εγχειριδίων και άλλων παιδαγωγικών εκδόσεων, έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή παιδαγωγικά περιοδικά, ενώ από το 2007 είναι διευθυντής του επιστημονικού παιδαγωγικού περιοδικού Νέα Παιδεία.


Αρθρογραφία

 Σελίδα 2 από 4: << < > >>

Η Ανώτατη Εκπαίδευση μάς ενδιαφέρει όλους

"Αυτό το μεταπολιτευτικό «άνοιγμα» της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε μεγαλύτερο αριθμό νέων για σπουδές, παρά τις επιφυλάξεις και τα τρωτά του σημεία, διαφαίνεται σταδιακά ως ένας σημαντικός παράγοντας προόδου και εκσυγχρονισμού της χώρας. Ο κύριος υποδοχέας αυτού ρεύματος κοινωνικής ανόδου και σπουδών, τα ελληνικά Πανεπιστήμια, με τον τρόπο λειτουργίας τους και τις αδυναμίες τους, αναμφισβήτητα αποτέλεσαν και αποτελούν θεμελιώδη πυλώνα επιστημονικής, οικονομικής και κοινωνικής προόδου της χώρας. Πολύ εύστοχα ο συνάδελφος Ν. Μαραντζίδης διαπίστωνε πρόσφατα ότι ο πιο διεθνοποιημένος τομέας της ελληνικής κοινωνίας σήμερα είναι ο χώρος των Πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων. Εξάλλου, επικυρώθηκε περίτρανα και στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας η υψηλή ποιότητα, η διεθνής αποδοχή και κυρίως η κοινωνική προσφορά του επιστημονικού δυναμικού της χώρας."

Περιεχόμενα τεύχους 182

ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ

ΣΧΟΛΙΑ

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ (Γλώσσα, Λογοτεχνία, Ιστορία)

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚH

 

Eκπαίδευση και πόλεμος

"Δεν μπορούν να διδάσκουν την εξεταστέα ύλη σαν να μην υπάρχει τίποτε άλλο στον κόσμο. Γι' αυτό, είναι σημαντικό, να ενστερνιστούν και να εφαρμόσουν στην εκπαιδευτική πράξη τις αρχές της Παιδαγωγικής της Ειρήνης, η οποία δεν αποδομεί μόνο τους ποικίλους μύθους για τους πολέμους και τις πολύπλευρες αιτίες που τους προκαλούν, αλλά καλλιεργεί τις δημοκρατικές αξίες σ΄ ένα περιβάλλον κριτικής σκέψης και ανεκτικότητας, μια αρετή που μας μαθαίνει να ζούμε με το διαφορετικό."

Περιεχόμενα τεύχους 180

Τεύχος 180: Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2021

Σχολιασμός της εκπαιδευτικής επικαιρότητας

Αφιέρωμα στον Νικήτα Παρίση

Ζητήματα και προσεγγίσεις των ανθρωπιστικών μαθημάτων (Φιλοσοφία, Γλώσσα, Λογοτεχνία, Νέες Τεχνολογίες)

Βιβλιοκριτική

 

Αναζητώντας μια Παιδαγωγική Οικολογία

Σκέψεις με αφορμή την έκδοση του βιβλίου: Η Παιδαγωγική της αξιολόγησης, ΙΝΕ/ΓΣΣΕ, Αθήνα 2021.

«Δεν πιστεύω στην αγάπη μεταξύ γυναικών και ανδρών, μεταξύ ανθρώπινων υπάρξεων, αν δεν είμαστε ικανοί να αγαπήσουμε τον κόσμο. Η Οικολογία έχει αποκτήσει τεράστια σημασία στο τέλος του αιώνα. Πρέπει να είναι παρούσα σε κάθε ριζοσπαστική, κριτική και απελευθερωτική εκπαιδευτική πρακτική....[η οποία θα έχει ως  στόχο] τη δημιουργία ενός κόσμου στον οποίο θα είναι πιο εύκολο να αγαπήσουμε.»

Paulo Freire

 

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΛογοτεχνικές γραφές: Δοκίμιο
Λογοτεχνία και Οικολογία

Λογοτεχνική Νέα Παιδεία - τεύχος 1 - Νοέμβριος 2021

Αφιέρωμα: Λογοτεχνία και Οικολογία

"Το να μορφωνόμαστε σημαίνει να αμφισβητούμε, να υποψιαζόμαστε, να αγωνιζόμαστε, να παίρνουμε θέση, να είμαστε παρόντες στον κόσμο. Το να μορφωνόμαστε σημαίνει να μην είμαστε απαθείς. Δεν σημαίνει να επαναλαμβάνουμε υποτακτικά ό,τι έγινε στο παρελθόν, να επιλέγουμε την ασφάλεια της άνεσης, μέσω της πίστης στην παράδοση· ή, αντιθέτως, να παρατηρούμε την καθεστηκυία τάξη αποφεύγοντας τον κίνδυνο μιας περιπέτειας· ούτε το να προσδοκούμε από το παρελθόν να διαμορφώσει όλο το μέλλον ή να βασιζόμαστε μόνο στο παρελθόν για να δημιουργήσουμε κάτι καινούριο." Paulo Freire

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΕκτός θεματικής κατηγορίας
Ένας ενδιαφέρων διάλογος για τις πρόσφατες αλλαγές στην εξέταση Γλώσσας-Λογοτεχνίας στο Λύκειο

Οι Κ. Αγγελάκος και Γ. Σπανός συζητούν για τις αλλαγές στην εξέταση της Γλώσσας-Λογοτεχνίας στο Λύκειο.

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΝεοελληνική Γλώσσα - Λογοτεχνία
Ανοίξτε τα σχολεία και τα πανεπιστήμια  στους ανθρώπους του βιβλίου, της Τέχνης, του πολιτισμού!

Πρόταση του παλιότερου ελληνικού παιδαγωγικού περιοδικού, της Νέας Παιδείας.

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΕκτός θεματικής κατηγορίας
Αλήθειες για την πρόσφατη "διδασκαλία από απόσταση"

Πράγματι η πρόσφατη επιδημία κατέλαβε εξαπίνης σε οργανωτικό επίπεδο  το χώρο της υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς υπήρξε η  άμεση ανάγκη διδασκαλίας με τη χρήση της τεχνολογίας. Παρά τα τόσα κοινοτικά πλαίσια στήριξης και τα τόσα ΕΣΠΑ το επίπεδο της υλικοτεχνικής υποδομής αλλά  και η ένταξη των τεχνολογιών στη διδασκαλία επιβεβαιώθηκε ότι βρίσκεται σε δραματική και αδικαιολόγητη καθυστέρηση.

Κολλεγίων δικαίωσις: συνειδητή πολιτική επιλογή οριστικής αποδόμησης

Η πρόσφατη  νομοθετική ρύθμιση για ανεξέλεγκτη ένταξη και των αποφοίτων  κολεγίων στο μελλοντικό εκπαιδευτικό δυναμικό της χώρας δεν αποτελεί μόνο ισχυρή  απόδειξη  εξυπηρέτησης συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων.

Η περιπέτεια του περιληπτικού λόγου στο εξεταστικό περιβάλλον του σημερινού σχολείου

Αν πάμε στο σχολείο θα βρούμε εκεί ένα κειμενικό είδος που δεινοπαθεί: την περίληψη. Ζητούμε από τα παιδιά να κάνουν περίληψη των πάντων χωρίς να τα βοηθούμε να κατανοήσουν ότι η περίληψη είναι ένα σύνθετο είδος που παίρνει πολλές μορφές ανάλογα με το είδος του αρχικού κειμένου.

Η βία ανάμεσα στους τοίχους σχολείου και κοινωνίας

Τα περιστατικά βίας εμφανίζονται πλέον με καταιγιστικό ρυθμό στους σχολικούς χώρους: φαινόμενα βίαιης συμπεριφοράς μαθητών προς  τους συμμαθητές με απόπειρες μαχαιρώματος ή με αυτοκτονικές τάσεις λόγω φυσικού ή ηλεκτρονικού bullying, βίαιες συμπεριφορές μαθητών αλλά και γονέων προς το πρόσωπο και την ιδιοκτησία διδασκόντων, μαζικές καταστροφές εντός ή εκτός σχολείου κτλ.

Όχι άλλα υποκριτικά δάκρυα για τα αρχαία ελληνικά! Μια πρόταση που συνδέει το μαθητή και το σχολείο με την αρχαία σκέψη

Πριν από περίπου 40 χρόνια η Επιστημονική Ενωση και το περιοδικό «Νέα Παιδεία» τόλμησαν ενάντια σ’ έναν «προοδευτικό» λαϊκισμό και σε έναν προγονοπληκτικό συντηρητισμό να ταχθούν υπέρ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1976 σε αντίθεση με πολλούς γλωσσαμύντορες που την υπονόμευσαν και τη χλευάζουν ακόμα και σήμερα.

H Νέα Παιδεία, τα αρχαία ελληνικά και η εκπαιδευτική πολιτική

Πριν 40 περίπου χρόνια η επιστημονική Ένωση και το περιοδικό Νέα Παιδεία τόλμησαν ενάντια σ' έναν "προδευτικό" λαϊκισμό και σε έναν προγονοπληκτικό συντηρητισμό να ταχθούν υπέρ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1976

Ο διάλογος ως άλλοθι αποφυγής της άσκησης πολιτικής;

Ο Ε. Παπανούτσος απαντώντας κατά τη διάρκεια των εξαγγελιών για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964, στην αντιπολίτευση και σε άλλους συντηρητικούς κύκλους που ζητούσαν διάλογο σε όλα τα ζητήματα, τόνισε με σαφή και κατηγορηματικό τρόπο ότι η κυβέρνηση υλοποιεί το πρόγραμμα που παρουσίασε στον ελληνικό λαό πριν τις εκλογές και αυτό  καλείται τώρα να εφαρμόσει. ’ρα ,κατέληξε, ο διάλογος από την αρχή  επί εγκεκριμένου προγράμματος τι νόημα έχει;

Μπορεί επιτέλους η βαθμολόγηση της Ν. Γλώσσας στις Πανελλαδικές να γίνει ακριβοδίκαιη;

Με ιδιαίτερη χαρά η ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ δημοσιεύει τις πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις μιας ομάδας ευαίσθητων και δραστήριων συναδέλφων σχετικά με τη βαθμολόγηση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στις Πανελλαδικές Eξετάσεις.

Όχι πλέον οράματα, μόνο ράμματα για την εκπαίδευση

Διαβάζοντας προσεκτικά κανείς το Νομοσχέδιο για τις αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης αλλά και  το «νέο» ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου αντιλαμβάνεται ότι η εποχή που, έστω κι  ένας παράγοντας της πολιτικής ηγεσίας και των επιστημόνων που συνεργάζονται άβουλα μ’ αυτήν, είχε ένα όραμα ,μία μικρή πίστη σ’ ένα άλλο σχολείο, έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Το κείμενο του Γ. Γραμματικάκη ως άλλοθι της τυποποίησης και της ιδεολογικής ομοιομορφίας!

Το πρώτο και σημαντικότερο στο μάθημα της Γλώσσας είναι η επιλογή των κειμένων τονίζουμε στους μαθητές, στους φοιτητές, στους εκπαιδευτικούς. Αλλά ακόμα και το καλύτερο κείμενο, συνεχίζουμε, μπορεί να απαξιωθεί από τον τρόπο μελέτης και επεξεργασίας του. Αυτό το πέτυχε φέτος, στην τελειότερη διάσταση, η Επιτροπή των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Ωράριο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών: μηνύματα από το παρελθόν για επιλήσμονες

 "Κανένας δάσκαλος να μή διδάσκη παραπάν' από δυο ώραις την ήμερα, και τον επίλοιπον καιρό να τον δοθή ένα έργο, που έχει να κάμη το σκολειό, δηλαδή άλλος να συγγράφ', άλλος να μεταφράζ', άλλος ν' αντίγράφη στη δουλειά του, η στη δουλειά που τον διορίσουν. Αυτοί να 'χουν πλερωμή καλή…» Καταρτζής Δημήτριος


 Σελίδα 2 από 4: << < > >>

Επιστροφή

Ενημερωτικό δελτίο