ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Συντάκτες

Ελευθερία Παπαμανώλη

author-img

Είμαι απόφοιτη του Tμήματος Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Δρ Παιδαγωγικής του Tμήματος ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ, με αντικείμενο τα Αναλυτικά Προγράμματα των Αρχαίων Ελληνικών. Έχω 29 χρόνια διδακτικής εμπειρίας: 23  σε  δημόσια σχολεία και 6  στην ιδιωτική εκπαίδευση. Μου αρέσει να πειραματίζομαι με νέα αντικείμενα και να δοκιμάζω εναλλακτικές διδακτικές προτάσεις. Η ενασχόλησή μου με την έρευνα-δράση με βοήθησε να στραφώ προς μία πιο ολιστική θεώρηση του Αναλυτικού Προγράμματος και να υιοθετήσω περισσότερο μαθητοκεντρικές τεχνικές. Διδακτικές προτάσεις μου έχουν δημοσιευτεί σε εκπαιδευτικά περιοδικά και έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια. Πιστεύω όμως πως καμία πρόταση δεν έχει ουσιαστικό νόημα για την εκπαίδευση, αν δεν αξιολογηθεί από την εκπαιδευτική κοινότητα και δεν οδηγήσει σε αναστοχασμό και αυτοστοχασμό τους συμμετέχοντες.

 


Αρθρογραφία

 Σελίδα 1 από 2: > >>

Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης. Νώε: Γράφει η Ελευθερία Παπαμανώλη

"ένα ρήμα που να εμπεριέχει όλη την αγωνία και ταυτόχρονα την προσδοκία, την ελπίδα του αφηγητή, του συγγραφέα, του αναγνώστη είναι το: «να ξεδιψάσω»".

Ποιος ασχολείται με τα Αρχαία Ελληνικά σήμερα;

Ο λόγος για τα Αρχαία Ελληνικά είναι πια σχεδόν μονοφωνικός. Ακόμα χειρότερα. Για τα Αρχαία δεν μιλούν πια πανεπιστημιακοί ή καταξιωμένοι φιλόλογοι – υπάρχουν ελάχιστες βέβαια εξαιρέσεις- αλλά άνθρωποι που καμία σχέση δεν έχουν με την κλασική φιλολογία ή τη διδακτική.

Αντιφάσεις: καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας μέσω του λογοτεχνικού κανόνα

Κι έρχεται εκείνη η μέρα που ο/η εκπαιδευτικός ενημερώνεται ξαφνικά πως τα βιβλία που θα πρέπει να διαβάσουν τα παιδιά είναι συγκεκριμένα, πως έχουν επιλεγεί άνωθεν χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το πλαίσιο, που είναι διαφορετικό κάθε φορά, χωρίς να δίνεται η δυνατότητα επιλογής στον/στην εκπαιδευτικό.

Σχολείο που συναισθάνεται ή σχολείο που τιμωρεί;

"Πολλές ήταν οι φωνές που ζητούσαν αύξηση των ποινών στα σχολεία, που μιλούσαν για τα όπλα που δεν υπήρχαν, για να καταπολεμηθεί η σχολική βία, που ήθελαν να επανέλθει η επιλογή της πενθήμερης αποβολής και της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος ως πανάκεια για την αντιμετώπιση κάθε απειθαρχίας. Και οι φωνές –δεν ήταν δύσκολο– βρήκαν «ευήκοα ώτα». Άλλωστε, καιρό τώρα προετοιμαζόταν η οπισθοχώρηση. Το δημοκρατικό σχολείο –αν υπήρξε ποτέ- απέτυχε. Ας γυρίσουμε σε συνταγές που γνωρίζουμε καλά. Ο φόβος των μαθητών/-τριών για τις ποινές μπορεί (;) να δώσει πίσω στο σχολείο και τους εκπαιδευτικούς λίγη από τη χαμένη αίγλη τους."

Περιεχόμενα τευχών 189-190 (διπλό τεύχος)
  • Κύριο άρθρο
  • Σχόλια
  • Απόψεις συναδέλφων
  • Παιδαγωγικά ζητήματα και ερευνητικές δράσεις
  • Προσεγγίσεις των ανθρωπιστικών μαθημάτων (Φθλοσοφία, Γλώσσα, Λογοτεχνία, Ιστορία)
  • Λογοτεχνική Νέα Παιδεία – Νέες αναγνώσεις
  • Βιβλιοσυστάσεις – Βιβλιοκριτική
Τα σχολεία των μαχητών της ζωής

"Αυτά τα έξι χρόνια είδα μαθητές/-τριες που πέρασαν (προ ΕΒΕ) με 6 και 7 να ολοκληρώνουν στα τέσσερα χρόνια ακριβώς τις σπουδές τους σε τμήματα νηπιαγωγών, δασκάλων, αγγλικής γλώσσας, φιλολογίας, ιστορίας, κοινωνιολογίας, θεολογίας, οικονομίας, παραϊατρικών, ενώ συνέχισαν να εργάζονται. Στον αντίποδα, τα τρία τελευταία χρόνια, μόνο ένας κατάφερε να πιάσει την ΕΒΕ, ενώ όποιος ρίξει μία ματιά στα αποτελέσματα των Εσπερινών θα δει πως πάνω από το 50% των θέσεων που δίνεται στους μαθητές/-τριές του μένουν κενές. Ο αγώνας είναι άνισος."

Γράφει η Ελευθερία Παπαμανώλη

 

Όταν απουσιάζει η Παιδαγωγική…

"Και δεν μπορεί, γιατί οι συγκεκριμένες αντιφάσεις του εκπαιδευτικού υλικού δεν είναι απλές «αστοχίες». Απορρέουν από τον θεσμικό λόγο για την εκπαίδευση, ο οποίος παραμένει βαθιά συντηρητικός και αποδεικνύουν πως οι αναφορές σε σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις είναι προσχηματικές."

Γράφει η Ελευθερία Παπαμανώλη

Επιμόρφωση στα Νέα Προγράμματα Σπουδών: η τρίτη πράξη

"Το πώς ακριβώς γίνεται αντιληπτή η επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού από το ΙΕΠ είναι εμφανές από το πώς οργανώνει τις επιμορφώσεις, οι οποίες τύποις μόνο στηρίζουν τον εκπαιδευτικό στο να κατανοήσει τις εκπαιδευτικές αλλαγές."

της Ελευθερίας Παπαμανώλη

Οδηγοί Σπουδών στις καλένδες;

Η έλλειψη των Οδηγών (Αρχαίων Ελληνικών Γυμνασίου, Λυκείου, Φυσικής και πολλών άλλων) δεν πλήττει μόνο τους επιμορφούμενους συναδέλφους των πιλοτικών πειραματικών, αλλά και τους επιμορφωτές/-τριες Β, οι οποίοι/-ες επιμορφώθηκαν και έστησαν διδακτικά σενάρια χωρίς οδηγούς. (Πώς άραγε, αφού οι Οδηγοί λείπουν;). Επιπλέον, πώς θα ζητήσουν από τους συναδέλφους να στηρίξουν τα νέα ΠΣ, όταν το ίδιο το ΙΕΠ δεν δίνει τις απαιτούμενες πληροφορίες; Γιατί καθυστερεί η δημοσίευση των Οδηγών; Δεν έπρεπε να γίνει παράλληλα με τη δημοσίευση των ΠΣ;

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΕκτός θεματικής κατηγορίας
Σχολιασμός εξεταστικού δοκιμίου Λατινικών 2022

"Ας σκεφτούμε όμως: Τι εξετάζουμε με τέτοιου τύπου ασκήσεις, τις οποίες, ειδικά τις μετατροπές, τις παπαγαλίζουν οι μαθητές/-τριες; Πώς επιτυγχάνεται «η σφυρηλάτηση ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής πολιτισμικής ταυτότητας από τους μαθητές και τις μαθήτριες» -που σαφώς είναι ένα ζητούμενο-με τον σχολαστικισμό; Πώς γίνεται, τελικά, αντιληπτή η ανθρωπιστική παιδεία;"

Γράφει η Ελευθερία Παπαμανώλη

 

 

Μόνο σε ψηφιακή μορφήΕκτός θεματικής κατηγορίας
Περιεχόμενα τεύχους 180

Τεύχος 180: Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2021

Σχολιασμός της εκπαιδευτικής επικαιρότητας

Αφιέρωμα στον Νικήτα Παρίση

Ζητήματα και προσεγγίσεις των ανθρωπιστικών μαθημάτων (Φιλοσοφία, Γλώσσα, Λογοτεχνία, Νέες Τεχνολογίες)

Βιβλιοκριτική

 


 Σελίδα 1 από 2: > >>

Επιστροφή

Ενημερωτικό δελτίο